Cakap Biar Berlapis..

As Salam..

bila baca tajuk entry nie macam aku nak cakap pasal someone kan..?
tapi tak la.. this time aku just nak kongsikan ideologi aku jer..

pada pandangan aku.. dalam hidup ini bila nak bercakap itu biarlah berlapis..
tak payah nak berlapis2 sangat mcam kek lapis sarawak
tapi biarlah berlapis hingga benda @ berita buruk yang nak disampaikan kedengaran 
tidak berapa nak buruk..

kalau sanggup..boleh contohi nenek moyang kita dahulu yang cakapnya sentiasa berpantun..
nenek moyang dulu bercakap berlapis2..maksud kata2 diselitkan didalam pantun
yang bermakna..

(tapi anak2 zaman sekarang dah tak pandai nak berpantun spontan)

nasihat aku juga..
 walaupun kita bercakap dengan orang yang kita sudah anggap seperti ahli keluarga
janganlah sesenang hati bercakap lepas..
walaupun dengan ahli keluarga kita sepatutnya berterus terang..
tapi tak bermakna frasa kata kita kena kasar dan menyakitkan hati..
nada suara kita juga hendaklah sesuai..
jangan sampai apabila kita bergurau dengan nada yang tak sesuai.. orang
yang mendengar memikirkan yang kita ini serius..
apatah lagi gurauan yang tak jadi itu menggunakan kata2 yang kasar dan menyakitkan hati..
memang sure gila akan ada yang terguris..

aku tulis ini adalah ntuk renungan kita bersama..

p/s .::. esok ada meeting la pulak..

ahad / 20 Feb 2011 / 12:40 am

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...