My Work..

As Salam..

(minggu kedua)

kenapa tajuk sama?
ah.. abaikan jer la ye..huhuhhhaaa
peringatan :: ada penggunaan kata2 kasar sedikit..harap maaf

minggu pertama aku berjalan dengan baik..
cuma beberapa perkara yang aku bangkitkan jer la sebelum ini dalam post yang sebelum2..

minggu kedua aku kerja aku dah mula fikir mengenai nak berhenti kerja..
dan hasilnya aku memang betul2 sudah berhenti kerja..
tapi alhamdulillah..rezeki aku panjang..
1 hari kemudian aku sudah dapat kerja di Sakan..

(kat mana Sakan? cari sendiri la..)

post kali ini aku nak cerita mengenai kenapa aku berhenti kerja..
 sebab pertama :: susah nak solat
sebab kedua :: worker perempuan cina dia macam tak suka gila pada aku..
sebab ketiga :: sasaran boss ialah aku?
sebab keempat :: jadual tak menentu..

sebab pertama ::
memang susah bekerja dibawah lembayung pentadbiran orang non muslim..
apatah lagi kalau non muslim itu tidak memahami agama2 yang lain..
dan dalam ini kes.. Islam..
oleh kerana aku bertegas untuk solat so..
supervisor aku bincang dengan boss mengenai susun atur semula jadual..(terutamanya aku)
dari jauh aku sudah boleh dengar suara boss itu yang kuat..
"I tak mahu amik tahu pasal hal itu..u pandai2 lah uruskan sendiri.."
aku cakap dalam hati.. 'kau ini orang Malaysia ke tak? kau tak tahu ea pasal solat orang Islam? dasar penumpang kat negara aku..'

sebab kedua ::
ini satu lagi masalah..yang dimana aku tidak tahu dimana hujung pangkalnya..
aku tak tahu la..apalah salah aku agaknya ya..
apa yang aku perasan worker perempuan cina kat situ memang macam anti gila pada aku..
especially dua worker yang bawah umur itu..
aku tahu lah kau orang berdua sudah kerja lama kat situ tapi tak payah la buat muka macam itu pada aku..
kau orang tak boleh respect sikit ke pada aku??
asal mata bertentang je mesti buat muka tengek kau orang itu..
kalau cantik tak apa lah.. huuh..
nak kata aku rembat customers diaorang..tak ada la pulak..
nak kata aku lebih handal jual barang..tak ada la jugak..
sudah itu kenapa??
sekarang korang berdua happy la aku tak ada..
waalaikummusam!! (celaka keatas kamu!)
aku sudah respect pada korang., korang buat muka macam itu pada aku..
worker2 cina yang lain pun 2x5 juga dengan korang..

sebab ketiga ::
dewi cakap boss suka pada aku?? 
abaikan jer pembacaan anda semua dalam post aku yang lepas..
sehari sebelum aku quit..
semua staff kena marah dengan boss sebelum nak balik..
semuanya gara-gara dia dapat aduan yang worker dia bermuka masam..
boss aku apa lagi..marah la dia..
tapi sebelum itu., masa waktu petang.., boss ada panggil aku..
nasihat pada aku kalau layan customers kena layan baik2, senyum, tolong ambilkan baju..
blah blah blah blah..
aku ya kan jer la..
lepas itu 2 3 kali juga la dia cakap pada aku..
"ika senyum"
"senyum sikit"
weh! kau tak nampak ke yang aku tengah senyum itu? kau tak nampak ke yang aku tengah ketawa2 dengan customers itu? kau tahu tak susah aku nak cari joke supaya customers itu senyum and ketawa? kau tahu tak?!
kau tahu tak aku penat kerja kat situ bukan sebab aku penat kena berdiri 10 jam tapi sebab aku penat kena buat senyum palsu aku itu!
sudah la customers kau banyak cina..sudah itu masing2 macam baru duduk kat Malaysia nie 1 bulan..
tak pandai cakap bahasa melayu..menyusahkan betul..
tergagap2 masing2..huh!
masa sebelum nak balik itu., waktu boss marah2..
aku terfikir..petang tadi boss asyik tegur2 aku ..dia target aku ke yang muka masam dengan customer?
ahh! sudah ...
aku tengok..worker dia yang lain..masing2 berganda2 susah nak senyum..
especially workers senior kat situ..
ada yang seorang itu siap main cakap kuat2 depan customers..huh!

sebab keempat ::
kalau ikutkan., waktu rehat kat situ tak boleh sama sahaja setiap worker..
maknanya kalau hari ini aku rehat pukul 5..so, esok aku rehat pukul 6..
macam itu la..
tapi aku punya waktu rehat sudah fix sebab aku nak sesuai kan dengan waktu solat..
aku seorang sahaja pekerja kat situ yang ada waktu rehat yang fix..
terima kasih kepada supervisors aku kak Ana..
dia seorang sahaja non Muslim disitu yang paham mengenai solat orang Islam..
tapi hampir dua kali aku hampir tak boleh nak solat..
first, dia suruh rehat pukul 12..
second dia suruh rehat pukul 7..
(sebelum waktu rehat fix)
tapi nasib baik aku ada kudrat cakap macam ini pada supervisor aku itu..
"tak boleh.., saya nak rehat pukul 630 juga..sebab saya nak gasakkan asar dengan maghrib sekali"
aku tak sure la kalau dia paham perkataan 'gasak' itu..aku main pakai jer perkataan itu..
huhuhuhh...lantak la..yang penting aku berjaya!
ada sekali itu..aku sedih gila sebab ada akak senior melayu itu suruh aku rehat pukul 7..
aku yang terkejut terus cakap pada dia (agak menjerit)
"kak! pukul 7, kak? saya belum solat asar lagi nie?" (masa itu pukul 6)
"tak pe..boleh qada' kan nanti.."
"eh! mana boleh kak..kalau sebab kerja mana boleh Qada'.."
akak itu terus terdiam..huh! bagus! satu pengajaran hari itu..kepada salah seorang worker yang bermuka masam..

................................................................................................

tapi dari versi yang lain..

hari khamis last aku kerja (6/1/2011)..
tapi sebenarnya..kalau ikutkan perancangan aku..
aku nak last kerja hari jumaat (7/1/2011)..
sebab apa2 hal pun aku kena jumpa boss dulu sebelum nak berhenti..
hari jumaat itu..aku kerja noon ..start pukul 1 balik pukul 10
tapi masalahnya..aku bangun lambat pukul 12.30 la lebih kurang..
dalam keadaan mamai itu aku suruh adik2 aku bersiap pergi Solat Jumaat..
tapi tak tahu macam mana aku boleh terlupa yang aku hari itu masih kerja..
masa itu dalam kepala otak aku ini fikir yang aku sudah berhenti kerja..
lagipun aku sudah beritahu pada kak Ana yang aku nak berhenti kerja..
atas alasan yang aku tak akan nyatakan disini..
dan alasan itu memang sesuai sangat nak back up aku yang tak datang kerja hari itu..
huhuuhuhh..(alasan belit tapi still betul)

hermm..untill here..

p/s .::. kak Ana suruh aku amik gaji bulan 12 sekali dengan bulan 1 punya.. it means aku kena amik bulan 2 nanti.. tak boleh ke pass kan kepada dewi sahaja? aku malas la nak pergi sana lagi..huh.

ahad / 1:28 am / 9 Jan 2011








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...